För jag har bara regn hos mig

Jag måste verkligen ha retat gudarna. Som bekant (för er som faktiskt läser vad som publiceras på bloggen) så har jag haft...ehm...smärre komplikationer att "sy" ihop takhelvetet. Däremot har en näve röta gjort att vi trots allt haft någolunda uppehåll tills i måndags. Himlen öppnade sig och det regnade för ett par tre veckor på en dag. 80mm regn är ganska mycket vatten, speciellt med ett läckande tak...
När inte ens regnstället stoppar så är det bäst att hålla sig inomhus, resultatet av det blev - förutom att sopa vatten och tömma hinkar - en hel del jobb på VVS:en.


Raka spåret mot badrummet.



Förgrening genom bjälklag


Centraldammsugarrör och ventilation.

Vi har köpt en centraldammsugare från Volta (identisk med elektrolux) vilken hade ett limfritt rörsystem som mäter 45mm. Riktigt smidigt är bara förnamnet. Det följde med ett installationspaket (tror det hette installationspaket 2) vilket innehöll 18mm rör, ett gäng skarvar, förgreningar, ljuddämpare m.m. På bilden ser du hur jag dragit ned röret i en innervägg.

Ventilationen sitter integrerat i frånluftvärmepumpen (f.ö. en comfortzone CE65). Det fungerar som så att tilluft tas in via i vårt fall spaltventiler i fönstren - medans friskluftventiler typ fresh 90, är en annan lösning. I alla våtrum samt kök monteras sedan frånluftsdon med kanaler tillbaka till VP. Där sitter en fläkt som tar reda på värmen och återvinner den. Detta system bygger på att ett undertryck skapar ett drag - och därmed ventilation.

Detta ger egentligen två problem eller möjligheter om man nu skall se det så. Dels så (1) innebär det att alla innerdörrar måste vara utan trösklar alternativt ha ventilerade sådana. Annars så fungerar inte ventilationen ifall du stänger dörren. Dels så (2) blir det halvsvårt att rocka igång en kamibn eller annan eldstad. Detta eftersom undertrycket gör att friskluft vill dras ned genom skorstenen med följd att brasan inte vill bli en brasa förrän röret är varmt - opch helt plötsligt har vi skapat ett moment 22. Detta har vi löst genom att dra ett separat spirorör i bjälklaget, ut genom fasaden som sedan skall anslutas undertill kaminen. På så sätt kommer kaminen inte påverka eller påverkas av miljön runtikring densamme. Att tänka på vid sådana åtgärder är att röret måste luta utåt - för att eventuellt kondensvatten rinner ut ur huset.

JAG KAN NUMER RAPPORTERA ATT RÄNNDALSMYSTERIET ÄR LÖST. HÅLL KOLL, DET KOMMER EN FULLSTÄNDIG REDOGÖRELSE PÅ DETTA NÖDVÄNDIGA ONT.

Där sätter jag punkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0