Fasad och lite sånt...

Godkväll. Blogg.se har fungerat lite sisådär på slutet. Jag har haft enorma problem att ladda upp bilder. En byggblogg utan bilder tappar snabbt charmen. Och det vill vi väl inte? 



Lite fasadjobb är ju lämpligt nu när det äntligen är uppehåll. Vi har valt att måla huset med Jotun Demidekk Optimal vilket enligt relativt säkra källor skall vara en riktigt bra färg. Den är en slags hybrid mellan akrylat- och alkydfärg där den avlats fram och ärvt de bästa anlagen av respektive, typ. Riktigt trevlig att måla med är den ivarjefall. På bilden har min mor sats i arbete.



Det är bra med många målare, det räntar duktigt. När min faster (t.v. i bild) först började måla höll hon krampaktigt en arm i ställningen ståendes på markplan (nästan), nu klättrar hon - utan skräcken i vitögat - lätt och ledigt till andra platån! Det är absolut en vanesak, men man får inte bli för kaxig bara. Jag har trampat igenom takplasten ett par tre gånger under dagen vilket kan få mindre trevliga konsekvenser. Syrran (t.h. i bild) fick pensla lite runt fönsterpartiet ståendes på vår nyinköpta ställning, 22 lappar på ställning.se. Helt ok!


Till och med jag själv lyckades fastna på bild. Annars är jag normalt en antilinslus som bäst trivs bakom kameran. Men det är ju skönt att bli dokumenterad så man har något att visa för barnbarnen :P Fantastiskt är också att vi lyckats aktivera typ hela släkten i vårt "lilla" projekt. De som är i gott skick spikar, målar och kånkar. De som kommit till åren och inte är i lika fullt bra skick bidrar med det som de kan, och som är minst lika uppskattat - nämligen fika och mat. Hur skulle folk (t.ex. jag) klara sig utan fika och mat. Ojoj. Skulle inte bli många barn gjorda då, inte sant?


Så här fint blir det från vägen sett. Det (o)sköna med soutterrängkåkar är att bygget ser ut som en kollonilott uppifrån och ett helt annat hus från nedersidan. Som du kan ana dig till på bilden så saknas det en hel del fyllnads framför huset. Det ska fyllas totalt cirka 80-100cm.



I lördagskväll tog vi ledigt från "jobbet" och tog en fisketur. När vi liks var i farten passade vi på att ta ett kort från ett båtperspektiv. Och det ser väl helt okej ut?
Förövrigt så regnade det typ 50mm i måndags vilket gjorde att jag/vi inte kände något större sug efter varken tak- eller fasadjobb. Istället drog vi ventilationen, avloppet och centraldammsugaren i bjälklaget samt smällde upp någon innervägg. Bilder på detta kommer...
Imorgon (vilken dag det nu är?) så skall jag förhoppningsvis slutföra undertaket. Idag svor jag mig för fjärde gången rakt i genom dyngförbannad och gav upp - med tanken att köra nercabbat hus med allt i galon. 4 ränndalar där två olika takvinklar möts är bökigt. Men jag har efter en instruktion av min kära granne - som råkar vara byggmästare - åter fått upp hoppet. Så imorgon ska jag med glädje studsa uppför stegen likt en påtänd kängru och hoppas på det bästa. Där sätter jag punkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0