Kors i taket.

Vad jag har vart oförlåtligt slarvig på att skriva blogg den senaste tiden. Men och andra sidan har det inte vart mycket att rapportera. I fredags startade de lokala marknadsdagarna med vissa obligatoriska aktiviteter självskrivna. Fredagskvällen hålls traditionsenligt hos oss, med grillning med tillhörande dryck, för att senare på kvällen ta sig ner till centrum där öltält, artister och en stor mängd människor befinner sig. Detta medför naturligtvis konsekvenser. Lördagen blöd på några tafatta försök, men tro mig, jag är inte effektiv med "dagen-efter-sviter". Lördagen är lika självskriven den, vilket gjorde att än mer tid försvann. Söndagen var jag pigg, men jag var tvungen att fylla 25 år med tårta, presenter och allt. Ännu mer tid åt skogen. Men allt var sammantaget helt värt och råkul.



Så här har "kontoret" sett ut de senaste dagarna. Applicering av ångspärren vilket är en armerad, genomtrampningssäker plast. Den fästes i takstolarna med en s.k "hackspett" vilket egentligen här en häftpistol som används som en hammare. För övrigt kan jag avslöja att det är åtta meter rakt ner i betongen, eller det mjukare alternativet, paddad sand. 
Ord kan inte beskriva hur intressanta dessa dagar vart för en som får svindel när han står upp......
Men det redde sig, höjder är trots allt en vanesak.
F E A R  I S  N O T  A  F A C T O R  F O R  M E. Visst är det skönt med dåliga TV-citat?



Efter att varje våd med ångspärr så är det dags att regla för plåttaket. Jag valde att göra detta med 45x95 vilket är lite rejälare. Normalt så används 45x70. Hur som helst så reglar man liggande CC40. Som tur är har vi haft med röta med vädret, regnet kom först när sista ångspärren var på plats.



Men dessa är inte gjorda ännu - ränndalarna. De är fyra till antalet och lite bökiga då 28 grader möter 36. Morgondagens mål blir att dessa fyra är klara, så taket är helt tätt. Märkligt nog tar hantverkare och andra typer av byggrelaterade bolag semester under högsäsongen - detta gäller även min plåtleverantör - vilket gör att ångspärren får ligga fritt i 2,5 vecka. Damn. Men i teorin skall det palla lååång tid då den är åldersbeständig. 

Idag fick vi fasadfärgen blandad också. Om vädret tillåter så börjar vi som smått imorgon. Det skall bli väldigt intressant att få se färgen på den där lilla plankbiten (målad rån provburk) på ett helt hus. För ett litet förhandsbesked så kan jag avslöja att den är beige-brun-grå-lila, spännande va? :)

Där sätter jag punkt.

Kommentarer
Postat av: Danne

Hehe, går framåt! =)

2008-07-16 @ 23:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0