Bildbevis



Bildbevis nummer ett. Till höger anar man skottgluggen som mynnar ut i den blivande tvättstugan. På bilden har jag även börjat med att lägga ut rör för dagvattnet, d.v.s. stuprören. Lämpligt nog så hade jag alla anslutningspunkter i den skuggade delen nästan i mitten i nedre kant av bilden...
Till vänster i bild ser vi grannhuset som vi bygger ikapp med. Men det är lite fusk då de använder sig av två snickare. Vi är ju bara glada amatörer, ska man kolla rent krasst på det hela så innebär det ju som regel att allt tar dubbelt så lång tid exklusive eventuella misstag och dubbelarbeten. Och andra sidan så är våra arbetsdagar dubbelt så lång som snickarnas, så det jämnar nog ut sig på ett cirka :)



Allt har en baksida, inte sant? De två längsgående väggarna är placerade där de är av två anledningar, bjälklaget (1) måste ha någonstans att vila. De får alltså en bärande funktion. Bjälklaget är av masonitbjälkar och läöper tvärsöver huset, alltså med en längt på i runda slängar 12,5 meter(!). Väggarna fångar också upp (2) marktrycket vilket kan vara ganska bra.

För övrigt så tog jag ett spadtag i leran idag, sen gav jag upp. Det kommer en grävare på besök under veckan istället. Betydligt smidigare alternativ om ni frågar mig. Annars då? Jo, jag skall åka ner till våra kära huvudstad under veckan. Med en jaevla råtur och ett par hekto flax fick vi tag på en trappa precis som vi ville ha den, för en tredjedel av priset. Annars så blir det mycket förberedelser och dubbelkoll inför stomleveransen. Nedräkningen har börjat, den 7 Juli smäller det!!
Under morgondagen åker jag till några goda vänners "lilla" projekt där det vankas fönstermontage. Hela långsidan av huset som är ned mot älven skall få nya fönster, i ny storlek. Det betyder att mitt nya favoritverktyg kommer få arbeta, festool cirkelsåg med dubbla skenor, smaka på den!

Där sätter jag punkt.

Kommentarer
Postat av: Viltfjäll

NAJS! En bra blogg att följa, kul texter å det mesta i min smak. Skönt att se att någon ger sig på ett idiotprojekt men ändå knäpper alla på näsan. 8 juli sitter jag bänkad å väntar på bilduppdateringar från stomresningen (dock lite fusk tycker jag... :) )



Ha det så fint å glöm inte att vila! Skaffa en stol 75 meter från bygget, med parasoll, skön stol och kylväska. Gå dit minst en gång om dagen och sitt ned i 5 min å andas: bara NJUT av hur duktiga ni är!

2008-06-30 @ 10:15:23
URL: http://www.husetvidhavet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0