Undergrund eller pool? Döm själva.


Vad ska man säga? Några skopor senare kunde vi vackert konstatera att älven kan ha ett biflöde rakt igenom vår tilltänkta grund...det tryckte vatten underifrån, precis som en kallkälla. Men det var mycket tätt material vilket kan betyda att stora vattenmängder finns uppdämt i marken. 
Förutom en obehaglig liknelse med ett SPA med både pool och lerinpackningar så krävdes ett betydligt mer omfattande markarbete. 
 


Våran utomorderntligt duktiga grävmaskinist släntar av upp mot vägen.

Eftersom det var så pass blött i marken så krävdes det inte många varv med L50n innan bärigheten var som bortblåst. En rejäl fastkörning är dock inga problem så länge du har en skopa och fungerande hydraulik :) 


Ett stycke L50 i halvknepig arbetsmiljö...

Jag (i svetsarglasögonen) och min far drog sedan ut en geoduk som separerar leran från övrigt material. Att ha lera direkt under grunden bör man undvika...det är ingen höjdare.




Vi drog dubbla dräneringar i schaktbotten ovan på geoduken. Dessa kopplades till ett 110 markrör som dikats ned ända ner till älven. Dräneringsrören (DSA) har vi lindat in i geoduken för att förhindra att eventuell lera och dylikt sätter igen dem. Som du ser är det duktigt blött. Gissa om jag är less på att höra förbipasserandes skämt och gilringar?



Här kopplas dräneringen till vad som skall bli spolbrunnar.

Ett hett tips är att låta vattnet dräneras undan eller avdunsta innan man åker ut med en halv-tons padda. Eller så har man inte tid och vänta och får ta konsekvensen, slita som ett djur. Det är svårt tråkigt när man kör fast. Riktigt svårt. Bara dyngröta att jag råkade ha hjullastaren på plats. Värre vart det då paddan satt sig precis mitt i.



Hjälp? Någon?

Det krävdes totalt 300m2 vilket vi la ut i två omgångar. Den andra omgången var avsevärt lättare att padda och ett nytt rekord på noll (!) fastkörningar kunde noteras. Jag korspaddade för övrigt 8 varv per lager, inklusive ett 10cm lager av singel. 

Sammanfattningsvis, det tog sig sa mordbrännarn. Efter singellagret paddats såg det faktiskt mer ut som en undergrund än en pool. Och det glädjer oss, mycket,




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0